piątek, 19 stycznia 2018

Dlaczego człowiek tego nie wie?

Bardzo wiele osób, również miałam taki nawyk — nie używałam formy osobowej, tylko mówiłam < człowiek> Najczęściej w taki sposób wypowiadamy się wtedy, kiedy nie chcemy wziąć osobistej odpowiedzialności, jak też, wtedy kiedy ratujemy się w trudnych sytuacjach lub nie mamy poczucia sprawstwa (jakby tylko los za nas decydował). Ma to też dobre strony — Wtedy kiedy zamiast mówić w swoim imieniu, nazywamy — bo człowiek..... pozwala się to nam zdystansować od czegoś niemiłego, wzbudzającego niefajne emocje.

Jak to wygląda w praktyce?

Np. ktoś zabłądził — i nie mówi, ja zabłądziłem — tylko, bo człowiek czasami błądzi, bo człowiek nie zna drogi itp.

Przejechał znak STOP — zamiast stwierdzić, zagapiłem się — mówi — no bo człowiek się zagapi, bo człowiek jest nieuważny, bo człowiek to istota omylna itp.

i w wielu innych sytuacjach — no bo człowiek taki głupi....

Zresztą, sami zwróćcie uwagę- czy mówicie - „bo człowiek.....” lub bo ludzie tak mają..... W ten sposób nie bierzemy osobistej odpowiedzialności.

Aby ćwiczyć swoje sprawstwo i kontrolę nad swoim zachowaniem, emocjami czy myśleniem, właśnie od tego należy zacząć — mówić —np. ja zrobiłem coś dobrze/ źle — a nie używać formy — bo człowiek tak robi, bo człowiek tak ma itp.

Właściwie nic dziwnego, że utożsamiamy się z człowiekiem, w końcu nim jesteśmy. Jednak kiedy chcemy lepiej funkcjonować, mieć samoświadomość, wgląd i układać sobie życie tak, jak pragniemy, należy wziąć odpowiedzialność — nie „zwalamy” - bo człowiek :)

Dlatego pytanie w tytule raczej brzmieć powinno — dlaczego tego nie wiem:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz